Klik jika anda bijak

Jangan lepaskan

19 Mei 2010

Hibernat

Sekali lagi bersua... Hari ini, saya rasa telah membuang banyak masa terluang di atas keempukan tilam. Benar kata-kata, 'bila bulu bertemu bulu, enak rasanya'; yakni tidur. Masa beradu dalam lingkungan masa 6 jam di kala panas mentari, sebenarnya cukup memenatkan.

Beruang cukup sinonim dengan kata 'hibernat', iaitu perbuatan merehatkan diri atau tidur yg dilakukan oleh sesetengah haiwan sebagai cara utk menghadapi musim sejuk (Kamus Dewan, 2004). Namun, terlibatkan saya dalam perbuatan ini kerana, ketika ini musim panas, lagipun tiada musim dingin di negara ini. Kelaparan sememangnya boleh mengatasi keenakan manusia. Kelaparan mengganggu 'hibernat' saya pada hari ini. Setelah bersiap dan menikmati hidangan, rehat yang cukup diperlukan. Tanpa melengahkan masa, kaca TV peneman setia dicari. Sofa empuk dilanyak. Rehatlah secukupnya selagi berpeluang.

Ketika berehat-rehat, terbaca lagi keratan artikel 'Enam pelajar digantung sekolah kerana majlis hari jadi' (Utusan Malaysia, 19 Mei 2010). Apa hendak jadi dengan pemikiran kita sekarang... Meraikan dan menggembirakan orang lain pun turut menjadi kesalahan. Bukan mudah untuk membuatkan orang gembira. Walaupun mendapat tindakan yang difikirkan kurang wajar, tidaklah menjadi suatu kerisauan sangat adik-adikku (pelajar yang terlibat) kerana kalian telah berusaha menggembirakan teman kalian. Dan saya percaya, teman anda merasa dihargai dan digembirakan oleh kalian. Saya juga percaya, hidup akan menjadi lebih bermakna jika kita tidak menjadikan kata-kata nista orang lain penghalang kepada niat baik yang kita ingin laksanakan. Umpama kudis dan kurap yang boleh diubati dengan krim scabicides. Sama-sama kita fikirkan.


Tiada ulasan: