Klik jika anda bijak

Jangan lepaskan

22 Mei 2010

Guru dan lesen perguruan?

Salam sejahtera dan salam 1Malaysia...

Sejenak saya terfikir apabila berita mengenai lesen perguruan ditimbulkan di dalam akhbar Utusan edisi 22 Mei 2010, "Tiada cadangan laksana lesen perguruan". Apabila ada segelintir pemikir yang berharap agar profesion guru ini perlu diberikan taraf kelayakan sebagai seorang guru dan keesahan melalui lesen setanding dengan doktor, peguam dan profesionalis yang lain, saya merasa cukup tersentuh dah rasa bangga dengan mereka. Cadangan daripada insan-insan yang mengagungkan profesion keguruan ini sememangnya tidak harus dipandang enteng dan diperlekehkan semata-mata. Pada saya, guru dan bidang keguruan merupakan modal utama negara ini untuk menjejak dan merangkul idaman seantero negara, yakni mewujudkan negara membangun mengikut acuan sendiri, seperti mana yang terpatri dalam Wawasan 2020 yang disediakan pemikir hebat negara, mantan PM ke-4, Tun Dr. Mahathir bin Mohamad.

Jumaat lepas, sambutan Hari Guru 2010 peringkat IPG Kampus Tun Abdul Razak telah dilancarkan. Satu sambutan yang saya rasa perlu dilaksanakan dalam suasana yang paling meriah berbanding apa-apa sambutan lain yang diadakan di dalam sesebuah IPG. Andaikata seorang guru tidak memberikan makna yang memberi kesan yang dalam pada hari keraianny, iaitu Hari Guru, apalagi insan-insan yang lain. Sedikit rasa bangga terbit dalam diri saya apabila ada mulut-mulut yang menyebut tentang sambutan Hari Guru 2009, yang mana sayaterlibat secara langsung. Pujian dan ingatan mereka terhadap sambutan lepas menunjukkan betapa sambutan berkenaan memberikan impak kepada mereka, mungkin impak yang cukup maksima. Walaupun di dalam suasana yang ringkas, namun kemeriahan cukup terasa. Dan dalam keadaan yang demikian, penghargaan terhadap seorang guru telah diberi penekanan yang sewajarnya. Kepada yang menyertai sambutan 2009, pasti akan terkenang-kenang dengan gimik pelancaran majlis tersebut. Klip video, kek, pinggan bertulisan, "Kau Ilhamku", jamuan dan banyak lagi. Kos rendah, tapi harus diingat, kualiti harus memenangi hati yang menyertai. Kesimpulannya, andai rambut belum cukup beruban, jangan sembunyikan diri daripada yang sudah jelas ubannya...

"Tahniah. 'Siapa aku tanpa dirimu' memang best. Bravo bro!" (Ike Sepuyu)
"asriiiiiiii...bez tdik aie...dhla kmk suka dgr certain part nk kmk pdh riya..triple thumbs up laaaa..;)" (Beat)
Demikian, komen-komen yang cukup memberangsangkan daripada para penonton semasa persembahan kumpulan Seperdu semasa sambutan Harii Guru 2010. Mungkin seri majlis tersebut terletak pada persembahan ini. Bukan hendak mengisi bakul saya sendiri, tapi ingin diulang semula prinsip sesuatu adegan persembahan, mesti ringkas, menarik dan terpenting sekali memberi kesan pada diri yang menyaksikan adegan tersebut. Apa-apa pun, terima kasih di atas perhatian semua. Kepuasan memang saya rasakan bila mana karya yang tak seberapa saya, "Siapa aku tanpa dirimu", telah dibacakan di hadapan segenap khalayak dan saya sendiri dapat melihat sebahagian khalayak yang teruja dengan karya yang tak seberapa ini. Konklusi, misi tercapai!

Akhir kata, 'siapa aku tanpa dirimu', wahai guruku...