Klik jika anda bijak

Jangan lepaskan

08 Mac 2009

Perjalanan memenatkan

Sang Pemikir baru balik dari kampung (Kampung Sekerang Igan - sebuah kampung yang terletak di daerah Matu di dalam bahagian Mukah). Perjalanan pergi dan pulang amat memenatkan.

Pergi ke Mukah naik bas pada Jumaat, 6 Mac 2009, jam 10.00 malam; tiba di Mukah jam 9.00 pagi; berangkat ke Igan jam 11.30 pagi, tiba di Igan jam 12 tengahari.

Balik ke Kuching naik bot ekspres. Berangkat dari Igan naik speed bot, hari Ahad, 8 Mac 2009, jam 6.30 pagi; tiba di Sibu jam 9.30 pagi; berangkat dari Sibu ke Kuching naik bot ekspres jam 11.00 pagi; tiba di Kuching jam 4.30 petang.

Berada di Igan kurang satu hari, tapi perjalanan balik ke Igan hampir memakan masa satu hari. Memenatkan sungguh. Namun, atas dasar tanggungjawab yang ingin dilangsaikan di Igan, terpaksa jua pulang. Pada masa yang sama, dapat jua melawat dan melihat2 keadaan rumah yang sudah lama ditinggalkan tanpa berpenghuni. Kerinduan terhadap rumah belum sempat dilunaskan, namun terpaksa pulang awal ke IPG atas urusan yang lain pula.

Kehidupan sememangnya penuh kesibukan. Andai gagal menguruskannya, yang dikendong jatuh, yang dikejar berciciran. Tatkala sibuk, terkenang saat sunyi tanpa sebarang pekerjaan. Namun pabila sunyi, senantiasa menginginkan kesibukan. Manusia tak pernah bersyukur dengan apa yang ada...

Tiada ulasan: